1613-03 – Zaagframe ontwerp

Saetech designed and constructed a project specific correction frame and wire saw to correct the exact dimensions of foam glas elements. The frame fits exactly onto the concrete elements, and is adjustable to meet the correct tolerance (approx. 1mm) on all elements.

1910 – Load test blokken

Saetech was contracted to check and confirm the maximum allowable lifting load on the attachment points of cast iron blocks.

1800 – Hijsplannen

Dior Heavylift has a lot of experience with various (heavy) lifting projects and transports. For some of the projects, a lifting plan needs is mandatory and needs to be provided. By using our experience, Saetech can assist in these projects by visualizing, calculating and checking the planned works.

1837 – Support arm SBI

Saetech was contracted by Fugro to design a cantilever arm for supporting a sensor frame. The sensor frame needs to be adjustable, since the distance to the sea bed varies and can be up to 10m water depth. The complete construction was designed, constructed, tested and installed within a few weeks, in close cooperation with Tenwolde.

1807 – Stage truss calculation

Saetech checked the capacity of the truss structure using FE software. Various conditions and loads were checked to confirm the capacity and to allow the client to build the truss structure including lighting & attachments.

1806 – Gantry capacity upgrade

Lifting gantry capacity upgrade

Saetech investigated the production process together with the client. The geometry and capacity of the gantry crane was limiting the production capacity of the client. Saetech checked, fabricated and installed the upgrades on the gantry crane.

1613 – 02 Hijsframe design

ECOVAT – Installatie methode

Saetech is sinds 2016 betrokken bij het bedenken en ontwerpen van de installatiemethode voor ondergrondse thermische opslag tanks (zie hier). Met & voor onze klant (Ecovat) hebben we een innovatieve methode ontwikkeld dat het installeren van deze tanks heeft geoptimaliseerd en vereenvoudigd. Na het concept design hebben we het complete ontwerp van het hijs systeem (en alle andere benodigde constructie en/of hijstools) voltooid.

Zie onze animatie van de volledige bouwmethode op de website van Ecovat;

 

Het hijssysteem bestaat hoofdzakelijk uit:

  • Hijsframe – een draagframe waarop de tank (bestaande uit betonelementen) steunt
  • Hijsliggers – een draagconstructie waaraan het hijsframe hangt
  • Bordessen – werkbordessen op 3 niveaus, inclusief toegang

Dit bericht is enkel gericht op het hijsframe. De overige items zullen later nog toegevoegd worden.

Detail hijsframe

Om te beginnen bestaan de thermische opslag tanks uit verschillende ringen. Iedere ring bestaat uit een aantal beton elementen. De beton elementen worden aan het hijsframe gehangen, waarna deze onderling (mechanisch) worden verbonden. Zodra de eerste ring op het hijsframe geplaatst is, wordt deze met behulp van stelmogelijkheden aan het hijsframe uitgericht. Vervolgens laten strand jacks (hijsunits / lineaire lieren) het hijsframe (inclusief de eerste ring betonelementen) zakken tot onder de waterlijn.

Dit principe wordt herhaald, totdat de gehele tank op het hijsframe rust. De tank wordt boven de betonvloer genivelleerd, waarna de spouw volgestort wordt met beton. De tank wordt nu ondersteund door het vulbeton, en het hijsframe wordt hierna omhoog gehesen.

Hijsframe – ontwerp & analyse

Tijdens het concept ontwerp van het hijsframe is verschillende geometrie onderzocht en vastgelegd. Omdat de thermische opslag tanks in verschillende capaciteiten (afmetingen) geleverd kunnen worden, diende er een universeel ontwerp gemaakt te worden. Hierbij is vanuit gegaan dat het hijsframe hergebruikt kon worden, en met minimale extra kosten aangepast kan worden voor andere diameters.

Diverse ontwerpcriteria zijn;

  • Modulaire diameter – Bruikbaar voor vaten van 30 meter doorsnede t/m 48 meter doorsnede
  • Herbruikbaar – Verwijderbaar met een minimale inzet van duikers
  • Transporteerbaar – Beperkte afmetingen van componenten t.b.v. internationaal transport
  • Hoge capaciteit – hijsen van een tank tot 15 lagen (> 54 meter diep, 1000 ton gewicht)
  • Draagconstructie – Hijsframe hangt aan een draagconstructie welke op de buitenste diepwand rust
  • Stelmogelijkheid – De eerste laag elementen kan in verticale & horizontale richting gesteld worden
  • Certificering –  Goedkeuring door een onafhankelijke derde partij (Lloyd’s Register)
  • Load test – Testen van kritische delen na fabricage, vóór aanvang van project

Na verschillende uitdagingen zijn we erin geslaagd om een frame te ontwikkelen dat aan alle bovenstaande eisen voldoet. Van concept tekeningen in 2016 tot het maken van fabricage tekeningen in 2018; we zijn het gehele proces doorlopen.

Hijsframe voor een vat met een diameter van 30 meter

Onze werkzaamheden (met betrekking tot het hijsframe) omvatte onder andere;

  • 3D Concept ontwerp (‘schetsen’)
  • 3D Detail concept ontwerp (het onderbouwen van de haalbaarheid op basis van globale FE-berekeningen)
  • Concept keuze op basis van eisen
  • Globale sterkteberekeningen (FEM, globale staafmodellen)
  • Lokale sterkteberekeningen (FEM, lokale plaat- en volumemodellen)
  • Goedkeuring van ontwerp door derde partij (Lloyd’s Register)
  • Overleg met fabrikanten en optimalisering voor fabricage
  • Installatie procedures
  • Test procedures

FE analyse van hijsframe

Het hijsframe is momenteel klaar om te worden gefabriceerd. Wij zullen ook nauw betrokken zijn bij de fabricage, maar ook zullen wij assisteren bij het monteren en installeren en ingebruikname van het hijsframe.

Door onze ervaring in de heavy-lift sector zullen wij ook betrokken zijn bij het installeren van de thermische opslagtank;

Wordt vervolgd!

 

1825 – Load-in Ball Mill

Ballast, barge stability, transport, load-in and structural design & calculations

Saetech assisted in preparations and execution of this project. The project involved designing lifting plans, load-in plans and calculations, as well as operational assistance during the load-in.

1823 – GAPS Offshore frame

GAPS Offshore rotation frame for ROV sensor

The design that was made by Saetech earlier this year was occupied. A new GAPS pole was designed that was modular for future purpose, extended with a support frame which can be clamped onto a(ny) ship deck.

1717 – Boekelose brug

Barge ballasting / Structural check / Load-out / Jacking / Boekelosebrug / Third party review / Engineering

Saetech was contracted by the main contruction company (Dura Vermeer) as independent party to review documentation as provided by the heavy lift contractor (ALE Heavylift). The scope of Saetech was to check and confirm the barge stability & structures during the jacking, SPMT transportation, load-out & installation of the Boekelose brug.

Translate »